PRESTISJEFYLT LOSBÅTKONTRAKT TIL MARITIME PARTNER

Maritime Partner AS skrev i dag kontrakt med Buksér og Berging AS på leveranse av to losbåter, med opsjon på er. Med opsjonene har avtalen en totalramme på om lag 100 millioner kroner.

Kontrakten er vunnet i sylskarp konkurranse med både nasjonale og internasjonale tilbydere, og ble formelt signert i Buksér og Berging AS sitt hovedkontor i Oslo på torsdag formiddag.

Salgs- og markedsdirektør Gisle Anderssen i Maritime Partner signerte kontrakten på vegne av Ålesundsselskapet.

– Vi er er svært stolte over å ha vunnet dette prestisjeoppdraget. Buksér og Berging er en kompetent og krevende kunde som vi har hatt et godt og lærerikt samarbeid med i anbuds- og utviklingsfasen, sier Anderssen.

Båttypen er et helt nytt konsept som er utviklet i nær dialog med kunden. Designet har fått typebetegnelsen Alusafe 1620 BB Pilot, der ”BB” står for ”Buksér og Berging”.

Det var i november i fjor at Buksér og Berging ble tildelt 10-års kontrakt for tilbringertjeneste av los på sjø av Kystverket. Anbudet ble vunnet i konkurranse med en rekke nasjonale aktører, og innebærer transport av loser til og fra oppdrag langs hele norskekysten.

– Kontrakten med Kystverket er en milepæl i vår 100 år lange historie, sier prosjektdirektør i Buksér og Berging, John A Nielsen. Vi er også svært fornøyde med at en norsk leverandør har kunnet hevde seg i konkurransen om utvikling og bygging av losbåtene, sier han.

John A Nielsen forteller at kontrakten med Maritime Partner er en del av en langsiktig plan om å fornye og modernisere losbåtene langs kysten. Buksér og Berging overtar Kystverkets losbåter, som gradvis erstattes av nye fartøy.

– Under utvikling av det nye losbåt-designet er det lagt vekt på å utvikle en båt med gode sjøegenskaper som egner seg godt både i åpent hav og i kystnære farvann, sier områdesalgssjef Rune Midtkandal i Maritime Partner.

Han forteller at kostnadseffektive løsninger som enkel utrustning og lave vedlikeholdskostnader har også vært viktig. Båten blir ekstra miljøvennlig med mer enn 30 prosent lavere drivstofforbruk i forhold til dagens losbåter.

– Det nye skrogkonseptet har gjort det mulig å utruste båten med et fremdriftsanlegg som bidrar til redusert drivstofforbruk og utslipp, sier Midtkandal.

Alusafe 1620 BB Pilot vil bli utrustet med et Volvo Penta IPS-fremdriftssystem (Inboard Performance System), basert på doble trekkende propeller med høy virkningsgrad. Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant kvalitetene til fremdriftssystemet.

De to første båtene skal overleveres allerede i oktober 2016 og februar 2017, og skal gjennomgå en grundig uttesting før byggingen av flere båter starter.

– At vi fortsetter å levere større båter til norske og internasjonale kunder innen dette segmentet er ikke en tilfeldig trend, sier Gisle Anderssen. Her har vi lang erfaring og en tydelig strategi.

Maritime Partner har levert rednings- og patruljebåter til kunder over hele verden i flere tiår, og i 2015 leverte selskapet sin båt nummer 2000 i rekken. Felles for mange av kundene er at de har særskilte krav til at fartøyene skal kunne opereres i ekstreme situasjoner og miljøer.