Oppløftende interesse blandt norske utstyrsleverandører til cruise-industrien.

For første gang på flere tiår vil Norske Maritime Eksportører (NME) arrangere en nasjonal paviljong på cruiseindustriens mest attraktive samlingspunkt, Seatrade Cruise Global, som arrangeres i Miami fra 9. – 11. april 2019.

Det er oppløftende å kunne konstatere at det er en slik entusiasme blandt norske maritime aktører som har et stort potensiale for leveranser til de mange nybyggene blandt cruise rederiene. –Våre partnere viser overveldende positiv respons til å delta på en Norsk paviljong og vi kan allerede bekrefte at noen av de største selskapene i bransjen har meldt seg på for å sikre seg en plass, sier administrerende direktør Erlend Prytz i NME.

Medlemmenes respons vitner om dramatiske endringer i norsk industri. Da bunnen falt ut av olje- og gassmarkedet i 2014 startet løpet for å finne nye markeder. For mange av NMEs partnere har det betydd omstillinger til blandt annet å gjennoppta leveranser til cruise næringen.

–Historisk sett har norske aktører alltid vært aktive innenfor cruiseindustrien, med bygging av skip og utstyrsleveranser, sier Prytz.

–Nå er bygging av cruiseskip det segmentet innen maritim industri som vokser raskest. Selskaper i NME benytter sin kompetanse og erfaring til å ta posisjoner i cruiseindustrien som for noen er et supplement eller alternativ til offshore, sier Prytz.

For tiden har tre norske skipsverft kontrakter på leveranser av cruiseskip i Explorer-klassen, og den norske leverandørindustrien er blitt med for fullt. Men som navnet indikerer fokuserer NME på eksport, og medlemmenes gode rykte internasjonalt bør gi nyttig drahjelp i det kompromissløse cruisesegmentet.

–Norske utstyrs- og tjenesteleverandører er kjent for å levere kvalitet på øverste hylle i maritim industri, sier Prytz.

–Cruiseaktørene er ikke bare kravstore, de opplever også økt etterspørsel etter sine beste produkter. Det gjør en perfekt match for partnerne våre.

Budskapet ved avslutning av årets Seatrade Cruise Global messen i Florida var: ”Catch the wave back to Miami!”. NME legger nå til rette for at norske selskaper skal kunne «ri på denne bølgen» ved å arrangere en norsk paviljong. Vi er overbevist om at Team Norway paviljongen vil bli godt mottatt av kundene som vil få gleden av å se norske innovasjoner og ny teknologi presentert samlet på NMEs paviljong.

For ytterligere informasjon kontakt Erlend Prytz, erlend@nme.no, 90190440.
www.nmexporters.no

Attachments